Nya zonkartan

Hur mycket det kostar att resa med X-trafik från en plats till en annan styrs av vår zonindelning. Dagens zonkarta är över 30 år gammal och kommer från en tid när resandet i vårt län såg annorlunda ut. Tätorternas betydelse har förändrats, vissa har utvecklats till att bli regionala centrum; målpunkter i länet som människor reser till för arbete, utbildning och handel. Med tiden har det skapat ett allt större behov av en zonindelning som tar hänsyn till de nya resmönstren. Därför har vi skapat en ny zonkarta som gör det möjligt för många människor att resa längre, en zonkarta som gjort vårt län större.

Större zoner skapar fler möjligheter

Med den nya zonkartan går vi från dagens 70 zoner till 11. Vi har alltså slagit ihop de gamla zonerna för att skapa nya, större zoner. Förut bestod varje kommun av flera mindre zoner, idag kan en zon bestå av flera kommuner. Det betyder att många av våra kunder nu har möjlighet att resa längre på sina biljetter.

Så påverkas befintliga biljetter

När förändringen träder i kraft 1 juni och zonerna slås ihop kommer du som redan har köpt en periodbiljett, så som 30-dagarsbiljett, 10-resorsbiljett eller årsbiljett, att kunna resa vidare precis som vanligt. Din biljett gäller för samma sträcka även i det nya zonsystemet, med den skillnaden att de flesta biljetter också blir giltiga för ett större geografiskt område.

NÅGRA EXEMPEL

Från
Via
Till
Antal zoner
Biljetten giltig för resor inom zonerna
Ljusdal - Hudiksvall 3 zoner A, B, B1
Delsbo Hudiksvall Bergsjö 2 zoner B, B1
Hudiksvall - Söderhamn 4 zoner B, B1, D, D1
Bollnäs Ockelbo Gävle 6 zoner hela länet för 30-dagars och årsbiljett
Hofors Sandviken Gävle 4 zoner E, E1, F, F1
Edsbyn Bollnäs Ljusdal 3 zoner C, C1, A
Bergby - Gävle 2 zoner F, F1
Trafik inom tätort med stadstrafik 1 zon Respektive stadstrafik